sayang sayangkuuu :)

Monday, July 25, 2011

TAKDIR ALLAH ??

cikgu : siapa yang tak siap keje sekolah saya bagi semalam ?
students : *ade yang siap, ade yang tak siap.
cikgu : yang siap duduk, yang tak siap berdiri.
abu : *berdiri
cikgu : kenapa tak siap ?
abu : da takdir Allah saya tak siap keje cikgu.
cikgu : *kasi pelempang
abu : kenapa cikgu lempang saya ?
cikgu : dah takdir Allah saya nak lempang kamu *perli


salam readers. hari ni saja nak cakap pasal tajuk di atas. terpikir jugak, manusia sekarang suka bagi alasan untuk sesuatu perkara tu sebagai takdir Allah. ye, memang Allah yang menentukan takdir kita semua tapi penah tak terpikir takkan kalau bab2 macam contoh di atas pon kita kena bagi alasan takdir Allah. kalau kita sakit, yess itu takdir Allah tapi kita boleh usaha untuk sembuhkan penyakit tu kann ? act, benda ni macam buat aku berfikir dengan lebih dalam sampai takut nak berpikir. risau pikiran luar dari kemampuan akal berpikir.

contohnya, Tuhan murka kepada sesiapa yang mati bunuh diri. tapi bukankah sudah ditakdirkan cara kematiannya sebegitu ? ohh, saya pening dan tak mahu berpikir.


p/s : kalau salah, tolong tegurkan.

27 comments:

aRa ❤ aFiq™ said...

sy tumpang pninx.. kdang2 pnh pkir cm2 gak..
n da TAKDIR ALLAH sy komen cni.. ngee~

shedameor said...

ohh, anda buat saya lagi pening =.=

alia azmi said...

takdir t'bahagi kpd 2 ..
1. tkdir y dah d tentukan sjak azali (takkan berubah) contohnya jodoh n ajal..but jodoh tu still kte kna usaha utk cari..
2. tkdir y dah d tntukan but kte ley mgubahnya contohnya jatuh moto.. bley bhati hati supaya ta jatuh..

p/s : 2 takdir ney ade nama dy lam bhasa arab tpy ta igt lah ape..

p/s/s : mati bunuh diri rasanya tkdir y bley d elak .. RASA nya lah ? err..

p/s/s/s : lao ade t'sala fakta sori ye .. sila check dgn alim ulama ..hehe ^^

ïêmå å¢klê§ said...

sebab 2 takdir ni boleh diubah dengan usaha kita..
klau dah gatai nk bunuh diri 2 memang bukan takdir 2 memang nak jadi kafir..huhu..

akak ni kalau bab2 agama ni sebenarnya fail sikit..
hihi..

panjangnya komen.. jangan pening2 baca dah la..hikhik

shedameor said...

alia ; hik3 ^^ just meluahkan rasa. thx kongsi ilmu. oryte. kalau salah, kita betul sesama kita.

shedameor said...

kak iema ; shda pon. bab2 agama ni tak pandai nak cakap lebih2. takot salah. hehe

rara pinkmafia said...

btol tu.org sekarang ni suke nk salah kan takdir.takdir boleh diubah dgn usaha.

shedameor said...

tu la manusia sekarang :)

alif haris said...

setuju dgn kata2 alia azmi tu ..
tak semua takdir Allah itu tetap buat kita ...

tak ada yg boleh mengubah takdir melainkan doa dan usaha kan :)
kecuali takdir yg tetap itu memang akan berlaku pd kita ..

sy pn pening jugak pk bnde ni ..
kene tanya orag yg lebih arif tentag hukum alam dan takdir Allah ni huhu

shedameor said...

tu la, saya tak pandai nak cakap lebih2. takot terbatal akidah :)

amna said...

kan dah kena lempang sekali.. huhu. tak pasal2 makan free eh ~.~'' kuh3..

p/s:betul tu, setuju sgt. skrg ni mcm2 alasan boleh kita dengar kan.. kadang2 tu, ada yang tak masuk akal wooo~

Abdul Halim Karim said...

ape yg penting.. bertaqwalah kepada-Nya

shedameor said...

amna ; kann kann ? haha, padan muka :)

shedameor said...

abdul halim ; yezza. itu yang penting.

Cik Bell said...

tak suka dgar aihh org menyalahkan takdir.Pendek akal betul nak tuding jari kat takdir..huhu

shedameor said...

haha, tahu takpee :)

ade2mama said...

hehehe.tol tu..ade kadaq da kadar..
tpy cian bdk tu..mkn penampar hhaahah

shedameor said...

hik3^^ itu selingan je :)

iejjah said...

haha..slmba badak jek bdk 2 jwb..haha....ble tiada usaha dr dri sndri,maka takdir yg dpersalahkn...so alasn tkdir adlh x munasabah if kte x usaha n fkir trlbih dhlu...

shedameor said...

haha, betol3 :)

Nurnajwa said...

Ok, pening --'

Aigo, tak nk bahaskn ni XD

shedameor said...

haha. da tuu, diam je ;P

sleeping_maniac90 said...

actually pna pkr psl nih..
tp xnk pkr sbb tkut nnt tpesong akidah..
huhuhuhu..
tp y psti ad certain2 tkdir kta leh ubah dengan bdoa..

shedameor said...

tu la pasal. pening kan sal ni ? hehe

zEri sAfEerA said...

adoiyaa,,, selalu nk play save en.

zEri sAfEerA said...

adoiyaa,,, selalu nk play save en.

shedameor said...

ayat selamat untuk setiap perkara. biasalaa :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP COMMENTATORS

Get this commentators widget